نوشته های وبلاگ

یکی از مشهورترین عکس های جنگ جهانی دوم نام “لبخند آشوتیس”

یکی از مشهورترین عکس های جنگ جهانی دوم نام “لبخند آشوتیس”

عکس یادگاری کارکنان اس اس در اروگاه مرگ ” آشویتس” در لهستان سال ۱۹۴۲ که تبدیل به یکی از مشهورترین عکس های مربوط به جنگ جهانی دوم شد و با نام “لبخند آشوتیس” از آن یاد می شود.
این اردوگاه بزرگترین و مجهزترین اردوگاه‌ کار اجباری آلمان نازی بود که در سال ۱۹۴۰ در راستای طرحی با عنوان “راه حل نهایی” که موجب مرگ نزدیک به ۱۱ میلیون نفر شد در حدود ۶۰ کیلومتری جنوب غرب “کراکوف” لهستان ساخته شد. اتاق‌های گاز و کوره‌های آدم سوزی برای اولین بار در این اردوگاه به طور وسیع راه‌اندازی شدند. همچنین آزمایشات مختلف ژنتیکی و پزشکی بر روی کسانی که در این اردوگاه بودند صورت گرفت.

گفته می شود در این آشویتس بیش از یک میلیون نفر به کام مرگ فرستاده شدند. این محل در حال حاضر به عنوان موزه نسل کشی در لهستان مورد بازدید قرار می‌گیرد. در سالروز آزادسازی این اردوگاه نگاهی می اندازیم به شماریا ز عکس های برجامانده که در موزه هولوکاست نگهداری می شود.

پس از آنکه ارتش شوروی سابق در ۱۳ ژانویه ۱۹۴۵ بزرگترین لشکرکشی خود برای آزاد کردن آشویتس را آغاز کرد توانست در بعد از ظهر ۲۷ ژانویه وارد اردوگاه شوند. زمانی که سربازان روس اردوگاه آشویتس را رسما آزاد کردند، فقط ۷۰۰۰ زندانی هنوز در آنجا زنده مانده بودند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.