نوشته های وبلاگ

کاشان شهری با تمدنی ۷۵۰۰ ساله

کاشان شهری با تمدنی ۷۵۰۰ ساله

شهر کاشان یکی از شهرهای استان اصفهان است که در ۵۱ درجه و ۲۷ دقیقه طول و ۳۳ درجه و۵۹ دقیقه عرض جغرافیایی قرار دارد. این شهرستان که ارتفاع آن از سطح دریا ۹۹۵ متر می باشد از چهار بخش مرکزی، قمصر، نیاسر و برزک تشکیل شده است. همسایگان شهر کاشان از شمال کویر نمک، از جنوب نطنز، از جنوب غربی میمه و از غرب دلیجان هستند.

تاریخچه شهر کاشان

کاشان یکی از شهرهای قدیمی کشورمان می باشد که از ۷۵۰۰ سال قبل زندگی در منطقه ای از آن به نام سیلک جریان داشته است؛ این منطقه در فاصله ۲ کیلومتری از جنوب غربی کاشان قرار دارد.

تیم باستان شناسی فرانسوی که در طی سال های ۱۳۱۱ الی ۱۳۱۲ به سرپرستی رومن گریشمن در منطقه سیلک به حفاری و کاوش پرداختند به این نتیجه دست یافتند که این منطقه اولین سکونتگاه بشر در دشت است و همچنین قدیمی ترین بناهای ساخته شده با خشت خام و ملات گل در منطقه سیلک وجود دارد.

جاذبه های گردشگری کاشان

کاشان جاذبه های گردشگری زیادی دارد که باعث رونق گردشگری در این شهر شده است و مسافرانی از دور و نزدیک را بارها و بارها به سوی این شهر می کشاند. از مهمترین جاذبه های گردشگری شهر کاشان می توان اشاره کرد به حمام و باغ فین، بازار سنتی، مسجد آقا بزرگ، مسجد جامع کاشان، حمام تاریخی سلطان میراحمد، غار نیاسر، تپه سیلک، شهر زیرزمینی نوش آباد، کاروانسرای شاه عباس، عمارت و بادگیر عباسیون، گلاب گیری قمصر، آتشکده خرمدشت، آرامگاه فیض کاشانی، آرام محتشم کاشانی، مسجد وزیر، پنجه شاه کاشان، آبشار نیاسر و باغ تالار نیاسر.

به علاوه میهمانان کاشان می توانند از روستای تاریخی ابیانه که در فاصله کمی از شهر کاشان قرار گرفته است نیز دیدن کنند، بافت سنتی این روستا به همان شکل اولیه حفظ شده است و مملو از آثار تاریخی زیبا و جذاب می باشد. با اقامت در هتل‌های شهر همچون هتل صباغیان کاشان نیز می‌توانید با حدود یک ساعت رانندگی به این روستای چشم نواز دسترسی پیدا کنید.

هتل های شهر کاشان

کاشان از اقامتگاه های سنتی برخوردار است، از ای نرو مسافران می توانند بسته به سلیقه، بودجه و انتظاری که از سفرشان دارند بهترین هتل را برای اقامت انتخاب کنند.می توانید لیستی از اقامتگاه های کاشان همراه با اطلاعات کاملی نظیر تصاویر، امکانات و قیمت را از طریق سرچ کلمه هتل های کاشان در گوگل مشاهده فرمایید. اقامت در هتل سرای عامری ها یا هتل مهینستان راهب خاطره ای فراموش نشدنی را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

غذاهای سنتی کاشان؛ خوش‌مزه‌های کاشان را کشف کنید

اگر از یک کاشانی در مورد خوشمزه‌ترین غذای محلی کاشان بپرسیم معمولا جوابش چند غذاست؛ گوشت لوبیا، شفته یا نخودآله. اما این‌ها تمام انتخابی نیست که داریم. برای همین هم لیستی از غذاهای سنتی کاشان آماده کرده‌ایم تا دستتان برای انتخاب باز باشد.

۱. آبگوشت لوبیا سفید یا گوشت لوبیا کاشان

گوشت لوبیا کاشان

با فاصله زیاد از رتبه دوم، گوشت لوبیای کاشانی، معروف‌ترین و پرطرفدارترین غذای سنتی کاشانی است. شاید اغراق‌آمیز به نظر برسد اما تقریبا اکثرا کاشانی‌ها عاشق این غذای سنتی هستند. البته این علاقه بیراه هم نیست. گوشت لوبیا آنقدر لذیذ هست که احتمالا همه از آن خوششان بیاید. پایه گوشت لوبیاب یا آبگوشت لوبیا، لوبیا سفید، گوشت، پیاز و ادویه‌جاتی مانند زردچوبه و دارچین است. در بسیاری از موارد این غذا را مانند خورشت غلیظ و خشک درست می‌کنند و همراه سبزی‌پلو مصرف می‌کنند. گاهی هم آب آن را زیادتر می‌کنند و مانند آبگوشت با نان می‌خورند.

گوشت لوبیا، پایه ثابت غذاهای نذری و غذاهای هیئتی در محرم است. در واقع این غذا حکم قیمه پلوی محرم‌ها را دارد. اما متاسفانه بسیاری از رستوران‌های کاشان، این غذا را در لیست غذاهای خودشان ندارند. سعی کنید برای پیداکردن این غذا به رستوران‌های سنتی کاشان سر بزنید.

۲. آبگوشت به کاشان

ترکیب عجیبی است؛ نه؟ آبگوشت به، یکی از غذاهای سنتی دیگر کاشانی است که برخلاف تصور، بسیار ترش و جذاب است. بااینکه در این آبگوشت از به استفاده می‌شود، ترکیبات دیگر آن مزه ترشی به آبگوشت می‌بخشند. رب انار یا آب انار، عدس و گوشت از دیگر ترکیب‌های این غذای هیجانی کاشانی است.

۳. شفته انار کاشان

شفته‌های کاشانی از دیگر غذاهای سنتی معروف این شهر است. پایه شفته، گوشت چرخ‌شده، پیاز، آرد نخودچی، ترخون و مرزه است. همه مواد را باهم مخلوط می‌کنند و سپس آن را قلقلی می‌کنند.

شفته انار از ترکیب مواد بالا با پیازداغ و رب انار درست می‌شود. این غذا هم می‌تواند بسته به میزان ترشی رب، ترش یا ملس باشد. این غذا از آن غذاهایی است که با ذائقه اکثر خاورمیانه‌ای‌ها جور درمی‌آید. شما با دیدن این ترکیب یاد خورشت داود پاشا نیفتادید؟

۴. شفته بادمجان کاشان

بادمجان محبوب دل ما ایرانی‌هاست. بعید دست روی غذای سنتی نقطه‌ای از ایران بگذاریم و ردپای بادمجان را نبینیم. شفته بادمجان یکی از همان غذاهاست. شفته بادمجان از همان ترکیب شفته انار پیروی می‌کند. البته تفاوت از مرحله طبخ گوشت مزه‌دارشده با پیاز آغاز می‌شود. در این مرحله باید رب انار و بادمجان سرخ‌شده را به ترکیب اضافه کنید و از ترکیب گوشت و بادمجان لذت ببرید.

۵. شفته نخودچی کاشان

بیس و پایه اصلی شفته همین شفته نخودچی است. در پخت شفته نخودچی، گوشت‌ها را با پیازی که از قبل سرخ کرده و به آن نعنا خشک و رب انار اضافه کرده‌اند اضافه می‌کنند و بعد از جاافتادن سرو می‌کنند.

۶. کوفته آب سماق کاشان

به این غذا، شفته سماق هم می‌گویند. بله درست حدس زدید! دقیقا پای همان ترکیب معروف شفته در میان است. البته بعد از درست‌کردن گوشت قلقلی، باید به مواد آب سماق اضافه کرد. اما درست‌کردن آب سماق، زمان‌بر است. باید از یک شب قبل، سماق نکوبیده را در آب به دمای محیط رسیده گذاشت تا صبح. موقع طبخ غذا، سماق‌‌ها از صافی رد می‌شود و به مواد گوشت اضافه می‌شود تا جا بیفتد.

۷. خورشت نخودآله کاشان

این غذای سنتی کاشانی، در واقع نوعی قیمه است که به جای لپه، از نخود در ترکیب استفاده می‌شود. پایه مواد تشکیل‌دهنده خورشت نخودآله، پیاز، گوشت و نخود است. همه مواد را مانند قیمه با هم سرخ می‌کنند و سپس آب، پوره گوجه‌فرنگی و رب گوجه‌فرنگی به آن اضافه می‌کنند تا جا بیفتد.

۸. چلو دیزی از غذاهای سنتی کاشان

چلو دیزی برخلاف اسمش، خیلی به آبگوشت ربط ندارد. وجه تشابه این دو غذا، صرفا استفاده از گوشت است. در تهیه چلودیزی از گوشت گوساله و لوبیا چشم بلبلی و برنج استفاده می‌شود. بعد از پخت کامل گوشت و لوبیا، برنج به مواد اضافه می‌شود تا مانند کته بپزد و نوش جان! غذا آماده است.

۹. تاس کباب کاشانی یا جوجویی تاس کباب در غذاهای سنتی کاشان

بله! بازهم پای گوشت در میان است. جوجویی تاس کباب یا تاس کباب کاشانی، نوعی دیگر از غذاهای سنتی کاشان است که طرفداران زیادی دارد. برای تهیه این غذا از پیاز، گوشت، بادمجان و گوجه استفاده می‌شود و همه آن ها را مانند تهیه تاس کباب معمولی روی هم می‌چیند. نوش جان! غذای ساده و لذیذ شما آماده است.

برخی از رستوران های کاشان با سرو انواع غذاهای محلی خوشمزه و اصیل طعم سفرتان را به یادماندنی‌تر می‌کنند. در سایت کاشان یاب لیستی از این رستوران ها را با عنوان بهترین رستوران های کاشان می‌توانید پیدا کنید.

بر اساس آخرین نظرسنجی انجام شده توسط کاشان آنلاین محبوب ترین و بهترین رستوران کاشان از نظر مردم کاشان و مسافرین و توریست های عزیز رستوران باغ بهشت فین است. این نظرسنجی از ۱۰۰۰ کاشانی و ۱۰۰ مسافر انجام شده است که باغ بهشت با هفتاد و دو درصد محبوبیت به عنوان برترین رستوران کاشان شناخته شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.