نوشته های وبلاگ

چه کسی «ماوس» را اختراع کرد؟

چه کسی «ماوس» را اختراع کرد؟

اختراع ماوس برای رایانه‌ها، ‌تحولی بزرگ در تاریخچه محاسبات رایانه‌ای بوده است. اختراع این ابزار کوچک و پر‌کاربرد، منجر به آن شد که رایانه‌ها از ماشین‌های بسیار تخصصی که تنها متخصصان و دانشمندان، قابلیت برقراری ارتباط و کار کردن با آن‌ها را داشتند، تبدیل به ابزارهایی ساده شوند که تقریباً همه می‌توانند از آن بهره بگیرند. در حقیقت «داگلاس انگلبارت» (Douglas Engelbart) در سال ۱۹۶۴ با اختراع ماوس روش کار رایانه‌ها را برای همیشه تغییر داد.نخستین ماوس تاریخ از یک بدنه چوبی، یک صفحه مدور و دو چرخ فلزی تشکیل شده بود که با صفحه‌ای که ماوس‌ روی آن قرار می‌گرفت، ارتباط برقرار می‌کردند. این اختراع در نوامبر ۱۹۷۰ به ثبت رسید تا دنیای رایانه تحولی بزرگ‌ به خود ببیند.

اولین ماوس جهان اختراع داگلاس انگلبارت
اولین ماوس جهان اختراع داگلاس انگلبارت

هنگامی که انگلبارت ‌روی ‌طراحی و ساخت نخستین ماوس کار می‌کرد، در مؤسسه تحقیقاتی و پژوهشی استنفورد، وابسته به دانشگاه استنفورد، مشغول به کار بود. وی برای نخستین بار ماوس را این‌ گونه تعریف کرد: نماگر موقعیت مکانی X-Y ‌روی صفحه نمایش. هشت سال بعد در ۱۹۷۲ «بیل انگلیش»، آنچه در ماوس‌های نسل بعد دیدیم، یعنی غلتک ماوس را به این طراحی افزود که با چرخ‌های فلزی ماوس انگلبارت جایگزین شد و می‌توانست ‌حرکت را در همه جهات ممکن رصد و ثبت کند.
این ماوس برای نخستین بار در سال ۱۹۷۳ در موسسه Xerox Alto مورد استفاده قرار گرفت. اما در آن زمان ‌از آن استقبال نشد تا آنکه استیو جابز، اعجوبه شرکت اپل این ایده را به گونه‌ای خلاقانه تغییر داد که اکنون استفاده از رایانه‌ها بدون ماوس دشوار و طاقت‌فرساست.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.