نوشته های وبلاگ

چرا نمی‌توان با هواپیما در فضا پرواز کرد؟

چرا نمی‌توان با هواپیما در فضا پرواز کرد؟

یک هواپیمای امروزی در کنار تمام امکاناتش بسبب نوع مکانیزم موتورها و محدودیت در سرعت نمی‌تواند به فضا برسد. اما آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چرا نمی‌توان با هواپیما در فضا پرواز کرد؟
یک هواپیمای امروزی در کنار تمام امکاناتش حتی نمی‌تواند تا میانه راه (از زمین تا فضا) را طی کند. اولین مانع پیش رو جاذبه زمین است، برای اینکه بتوان به فضا رسید باید از این جاذبه گریز کرد اما حداقل سرعت مورد نیاز ۳۳ ماخ، معادل ۴۰٫۰۰۰ کیلومتر بر ساعت است. در حال حاضر سریعترین رکورد سرعت در پرواز هواپیماها ۶٫۷ ماخ، معادل ۸٫۲۰۰ کیلومتر بر ساعت است.
مانع دوم جو زمین است. هرچه قدر ارتفاع بالاتر می‌رود لایه‌های جو باریک تر می‌شوند. با افزایش ارتفاع در اتمسفر دو اتفاق مهم برای هواپیما می‌افتد؛ مورد اول. با روند کاهش فشار هوا و چگالی گازها، هواپیما سخت‌تر کنترل می‌شود و مورد دوم. اکسیژن کمتر، معادل احتراق کمتر و در نتیجه تولید انرژی کمتر در موتور هواپیما است.
شرکت‌های هواپیمایی از ۴۵٫۰۰۰ پا پیشی نمی‌گیرند اما خلبان‌های جسوری هم بوده‌اند که تا سر حد توان هواپیماهایشان اوج گرفته‌اند.در سال ۱۹۷۷ خلبانی بنام آقای الکساندر فدوتوو تا ارتفاع ۱۲۳٫۵۳۲ پا اوج گرفت و تاکنون، این مرتفع ترین پرواز یک هواپیمای زمینی بوده است. با این حال، آقای فتودوو فقط یک سوم مسیر را به سمت فضا طی کرده بود. در سال ۲۰۰۴ یک هواپیما خاص با نام SpaceshipOne تا ارتفاع ۳۶۷٫۵۰۰ پا رسید اما بسبب نوع موشک پروازیش، آن را تا ارتفاع ۴۳٫۵۰۰ پایی توسط هواپیمایی کمکی به نام شوالیه های سفید پرواز دادند و از آن‌جا به بعد پروازش را به تنهایی ادامه داد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.