نوشته های وبلاگ

نخستین دانشمند ایرانی ناسا

نخستین دانشمند ایرانی ناسا

دکتر ابوالقاسم غفاری، نخستین دانشمند ایرانی ناسا که به عنوان تنها دانشمند غیرآمریکایی در ماموریت اعزام انسان به ماه (آپولو) نیز همکاری داشت، در ۱۰۶ سالگی درگذشت.

 

دکتر ابوالقاسم غفاری، استاد سابق دانشگاه های هاروارد و پرینستون آمریکا و نخستین دانشمند ایرانی ناسا که به عنوان تنها دانشمند غیرآمریکایی در ماموریت اعزام انسان به ماه (آپولو) نیز همکاری داشت، و در ۱۰۶ سالگی درگذشت.

ابوالقاسم غفاری اولین دانشمند ایرانی ناسا
ابوالقاسم غفاری

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایسنا، «دکتر غفاری» در سال ۱۲۸۶/۱۹۰۷ در تهران متولد شد. پس از پایان تحصیلات خود در دارالفنون در سال ۱۹۲۹/۱۳۰۸ با یک بورسیه‌ی کامل برای ادامه‌ی تحصیل در رشته‌ی ریاضیات و فیزیک در «دانشگاه نانسی» فرانسه به آن کشور اعزام شد.

وی مدرک دکتری خود را از «دانشگاه سوربن» دریافت کرد. در سال ۱۹۳۶/۱۳۱۵ وی در «رصدخانه‌ی پاریس» در حوزه‌ی «مکانیک فلکی» فعالیت می‌کرد که اساس کار بعدی وی محاسبه‌ی این مطلب بود که چه مقدار نیرو برای پرتاب کردن یک راکت به مدار اطراف کره‌ی ماه بدون خطا کردن مورد نیاز است.

مطالب مرتبط

2 دیدگاه برای “نخستین دانشمند ایرانی ناسا

  1. گر عمر تو با شد به جها ن تا سیصد / ا فسا نه شمر زیستن بی حد خود // با ری چو فسا نه می شوی ا ی بخرد / ا فسا نۀ نیک شو ، نه ا فسا نۀ بد . —
    خوش آ ن کسی که پس ا ز وی حد یث نیک کنند / که جز حد یث نمی ما ند ا ز بنی آ د م .
    د عا می کنم که روا ن تا بنا کش به ا لطا ف خق شادا ب ، وتربت پا کش به با را ن رحمت ا لهی سیرا ب با د . آ مین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.