نوشته های وبلاگ

عکس همسر نادر شاه افشار

عکس همسر نادر شاه افشار

راضیه بیگم یا نواب راضیه بیگم ، شاهدخت صفوی ، دختر شاه سلطان حسین نهمین پادشاه سلسله صفویان ، خواهر شاه تهماسب دوم دهمین پادشاه صفوی و همچنین ملکه همسر نادرشاه افشار پایه‌گذار سلسلهٔ افشار و از پادشاهان ایران پس از اسلام بود. راضیه بیگم از خاندان صفوی و دارای دین و مذهب اسلام ، شیعه بود .

« زندگی نامه »
راضیه بیگم در حدود سال ۱۷۰۰ در دار السطنه اصفهان زاده شد . وی همچون سایر شاهزاده ‌خانم های سلسله صفوی نزد بهترین عالمان اموزش دید و بعدا وارد یک وصلت سیاسی با داوود میرزا ولیعهد گرجستان شد .
وی از سال ۱۷۱۸ تا سال ۱۷۲۳ در مقام ملکه همسر گرجستان بود .
همزمان با هجوم افغان‌ ها و سقوط اصفهان همسر راضیه بیگم درگذشت به همین خاطر او گرجستان را ترک کرد و به همراهان و ملتزمین برادرش تهماسپ دوم پیوست . بعدا با اشغال اصفهان به پاس مردانگی ، رشادت و خدمات نادر قلی خان افشار ، راضیه به نکاح وی درامد . از این پیوند آن‌ ها صاحب یک دختر شدند .
راضیه بیگم از سال ۱۷۳۵ تا سال ۱۷۴۸ در مقام ملکه همسر ایران قرار داشت .
با برکناری تهماسب دوم و عباس سوم ، نادر قلی خان تحت نام نادر شاه در شورای کبیر مغان تاجگذاری کرد و راضیه بیگم به عنوان نمادی از سلسله پیشین به ملکه ایران تبدیل گشت . او پایه ‌ای از مشروعیت همسرش بود . بعده ها در جریان لشکرکشی به هند و کشتار خاندان صفوی به وسیله رضا قلی میرزا موجب ایجاد دشمنی میان راضیه و وی شد . احتمالا راضیه بیگم در بدگمان کردن همسرش نسبت به شاهزاده ولیعهد نقش اساسی داشته است .

عکس همسر نادر شاه افشار
عکس راضیه بیگم همسر نادر شاه افشار

« مرگ راضیه بیگم »
با مرگ نادر شاه راضیه بیگم به عتبات عالیات مهاجرت کرد . سرانجام در سال۱۷۷۶ در سن ۷۶ سالگی در کربلا درگذشت ، وی را پس از مرگ در حرم امام حسین به خاک سپردند . او در طول زندگانی خود از مهم‌ترین شاهزاده‌ خانم‌ های دودمان صفویان حساب می شد . راضیه بیگم همچنین در کربلا و حرم امام حسین وقف ‌های بسیار زیادی انجام داد .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.