نوشته های وبلاگ

سفت ترین ماده موجود در دنیا، حتی در دماهای بسیار کم

سفت ترین ماده موجود در دنیا، حتی در دماهای بسیار کم

آلیاژی فلزی از کروم، کبالت و نیکل حدود ۱۰۰ بار سفت تر از گرافین است و حتی در دمای بسیار پایین نیز در برابر شکست مقاومت می کند.

پژوهشگران ثابت کرده اند که آلیاژی فلزی از کروم، کبالت و نیکل بطور رسمی سفت ترین ماده موجود بر روی زمین است و حتی ۱۰۰ با بیش تر از ماده شگفت آور گرافین مقاومت در برابر شکست از خود نشان می دهد.

(منظور از سفتی یا toughness، مقاومت جسم در برابر شکست در اثر تغییرشکل مومسان است.)

بر خلاف بسیاری از آلیاژهای دیگر، این ماده در اثر کاهش دما سفتی و مقاومت در برابر ترک خوردگی خود را حفظ می کند. سفتی آلیاژهای آلومینیوم مورد استفاده در هواپیما حدود ۳۵ مگاپاسکال بر متر است. در حالی که آلیاژ مورد بحث دارای سفتی شگفت آور ۴۰۰ تا ۵۰۰ مگاپاسکال بر متر می باشد. این ماده می تواند کاربردهای فراوانی در زیرساخت های فضایی و مخازن مقاوم در برابر ترک خوردگی برای انرژی های پاک داشته باشد. دو تا از اجزای این آلیاژ یعنی نیکل و کبالت بسیار گران هستند و این واقعیت کاربرد آزمایشگاهی آن را در آینده نزدیک محدود می سازد.

آلیاژ شگفت

این آلیاژ کروم، کبالت و نیکل مثالی از یک آلیاژ با آنتروپی بالا است. بر خلاف بیشتر آلیاژها که از یک عنصر پایه با مقادیر کمتری عناصر افزودنی ساخته می شوند، این آلیاژ از نسبت مساوی از هر عنصر متشکله ساخته شده است. این آلیاژ بسیار چکش خوار یا لوله شو است، بدین معنا که تحت فشار خم شده و در برابر شکست مقاومت بالایی دارد. بواسطه نابجایی هایی در ساختار مولکولی بسیار چکش خوار است. تحت فشار این نابجایی ها تغییر مکان یافته و روی هم می لغزند. این آلیاژ در دمای -۱۹۶ درجه سانتی گراد سفتی خود را همچنان حفظ می کند.

این ماده را می توان در زمره مصالح آینده صنعت دانست.

منبع: Live Science

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.