نوشته های وبلاگ

تانک تی-۹۰ روسیه

تانک تی-۹۰ روسیه

T-90 از جدیدترین تانک‌های ارتش روسیه به شمار می‌رود که ساخت آن از سال ۱۹۹۵ آغاز شد. T-90 با پیشرفت تانک تی-۷۲ ساخته شده و ابتدا تی-۷۲بی‌یو نام داشت اما به دلیل شکست سنگین تی-۷۲های عراقی در جنگ خلیج فارس که اعتبار این تانک را به شدت مخدوش کرده بود نام آن به تی-۹۰ تغییر یافت.

وزن تی-۹۰ حدود ۴۶/۵ تن است و حداکثر سرعت آن در جاده به ۶۰ تا ۶۵ و در خارج از جاده به ۴۵ کیلومتر در ساعت می‌رسد و برد عملیاتی آن با سوخت کامل ۵۵۰ تا ۷۰۰ کیلومتر است.تانک تی-۹۰ با استفاده از هواکش (اسنورکل) امکان حرکت در عمق پنج‌متری آب را دارد و زمان آماده‌سازی آن برای این کار حدود ۲۰ دقیقه است. قدرت حفاظتی T-90 از زره ترکیبی فولادی و کامپوزیتی، یک زره واکنشی انفجاری، گیرنده‌های هشدار لیزری و سیستم اخلال مادون قرمز در موشک‌های ضدتانک تامین می‌شود.

T-90

با ضربه دیدن تانک، مهمات و خدمه توسط این انفجار نابود خواهند شد. این مشکل غیرعادی در تانک های روسیه، اوکراین و چین نیست. تانک‌های غربی معمولا این مشکل را ندارند، زیرا آنها ترکیبات جداگانه‌ای برای مهمات دارند. T-90را هم نمی‌توان جزو دقیق‌ترین تانک‌ها برای اهداف دوربرد دانست اما دارای راه انداز موشک‌های هدایت شونده ضدتانک است. در حالی که اولین مدل‌های T-90 دارای زره، موتور، اسلحه، برج و سیستم مشاهده و هدف بهتری بودند. روسیه تقریبا ۷۰۰ عدد از این تانک‌ها را به کار برده است، و ترکمنستان ۴۰ و ونزوئلا بین ۵۰ تا ۱۰۰ عدد از این تانک‌های نظامی T-90 را بکار برده‌اند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.